tiistai 10. joulukuuta 2013

Lisämyynti, ristiinmarkkinointi


Lisämyyntiä ja ristiinmarkkinointia työssäoppimispaikalla.


Askossa toteutetaan lisämyyntiä ja ristiinmarkkinointia monellakin tapaa. Hyllynpäädyillä asiakaskierron / myymäläkierroksen varrella on esillä ajankohtaisia tuotteita. Uutuuksia ja sisustuselementtejä joita pyritään laittamaan esille myös hyllyä seuraavassa tai sen läheisyydessä sijaitsevassa intterissä eli sisustuksellisessa huoneessa. Päädyissä voi olla esillä myös kampanjatuotteita. 

Huoneisiin pyritään tekemään kotoisa fiilis / tunnelma. Lisämyyntiä syntyy siitäkin. Asiakas on voinut tulla ostamaan vaikka sohvaa ja huomaa siinä sopivan löydyttyä samasta huoneesta vaikkapa ihanat sohvatyynyt ja päättää haluta nekin.

Myös myyntipöydillä on esillä yhteensopivia tuotteita. Tyynyt on yhteensopivia torkkupeittojen kanssa, jolloin herää ehkä halu ostaa toinenkin tuote yhden kaveriksi. Lyhtyjen kanssa on kynttilöitä jne. Hyllyissä on tavarat esillä ryhmitellysti ja väreittäin, jolloin toisiinsa sopivat tuotteet on helppo erottaa nopeastikin.


Korokkeella heti sisääntulossa on myös aina esillä jokin kampanjan mukainen kokonaisuus, jossa käytetään tuotteita monesta eri tuoteryhmästä. Tälläkin saadaan lisättyä houkuttelevuutta ja myyntiä. Uusimmassa jouluesillepanossa ei toki ole vain sohva nostettuna korokkeelle vaan sinne muodostetaan kokonaisuus kun lisätään kaunis matto lattialle, koristetyynyjä, torkkupeitto, valaisin, talja ja ovistoppari ötökät. Koko komeus koristeltiin jouluiseksi joulupaketeilla ja koristeilla.



Lisäksi myyjät pyrkivät tuotteita esitellessään huomioimaan, josko asiakas tarvitsisi lisäksi jotain muutakin. Kuten vaikkapa torkkupeitteeseen sopivat koristetyynyt. Sohvaa ostaessa sohvan suoja-aineen myynti. Sänkyä ostaessa myös uudet sijauspatjat tai sijauspatjan suoja ja petivaatteet. Rakennetaan kuvaa kokonaisuudesta esim. sänkyä myydessä voidaan kysyä yöpöydän tarpeesta. Luodaan asiakkaalle mielikuvia eri teemoihin sopivista ajankohtaisista tuotteista. "Nyt kun on joulun aika niin tässä olisi kauniit punaiset tabletit nyt tarjouksessa", tai yksinkertaisimmillaan kysytään vain ystävällisesti tarvitseeko asiakas kenties vielä jotain muuta.

Yksinkertaisilla nikseillä saadaan siis tehtyä lisämyyntiä.


- Milla



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti